Ace & Tate: oog voor circulaire bril

//Ace & Tate: oog voor circulaire bril

Het Amsterdamse brillenmerk Ace & Tate is in 2013 geboren uit de vraag waarom iemand wel meerdere sneakers heeft en slechts één bril. Het merk wilde het gecompliceerde en dure proces van productie veranderen. Inmiddels telt het Amsterdamse bedrijf meer dan 550 medewerkers en 47 winkels in acht landen. En nu wil Ace & Tate ook op het vlak van circulariteit een stap zetten.

Zie onze andere koplopers rond circulair ondernemen.

Het doel is het op de markt brengen van een circulaire bril – een bril die zijn waarde behoudt, ook nadat hij niet meer nodig is. Het bedrijf benadrukt dat het nog in de onderzoeksfase zit; daarbij betrekt het andere bedrijven binnen en buiten de keten. Én: Ace & Tate deelt dit proces, zodat andere organisaties ervan kunnen leren.

Met eigen medewerkers

Binnen Ace & Tate kijken medewerkers in teams hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van een circulaire bril. Daarbij ligt de focus op efficiëntie en duurzame oplossingen die ook financieel rendement opleveren. Een duurzame oplossing immers moet onderdeel zijn van het (huidige of nieuwe) businessmodel. Zo is er een duidelijk beginpunt van de verandering richting circulaire bedrijfsvoering en productie.

Levenscyclusanalyse

Men ging ook aan de slag met een levenscyclusanalyse in combinatie met een CO2-rapportage: Daarmee bepaalde het bedrijf de impact van het product; van het ruwe materiaal tot het moment dat de klant de bril weggooit. Uit deze analyse bleek dat de verpakking de meeste impact had. Daarom ging Ace & Tate meteen aan de slag met het minimaliseren van de impact van verpakkingen.

Naast circulariteit in verpakkingen onderzoekt Ace & Tate ook de circulaire mogelijkheden op het gebied van het product design. Bijvoorbeeld door op zoek te gaan naar nieuwe materialen en naar manieren om restproducten toe te passen.

Échte circulariteit

Het brillenmerk gebruikt al gerecyclede materialen, zoals gerecycled katoen en gerecyclede PET-flessen als grondstof voor het brillendoekje. Ook wil het bedrijf ervoor zorgen dat er maar één type materiaal per verpakking wordt gebruikt zodat inzameling en recycling daarvan makkelijker wordt.

Er moet volgens Ace & Tate nog heel wat gedaan worden om échte circulariteit te bereiken. Dat is geen lineaire route, maar een van vallen en opstaan, met vele tussenstappen en ook tussenoplossingen.

Blogposts van Ace & Tate

Lees meer over de circulaire stappen van Ace & Tate op Duurzaambedrijfsleven. En zeker ook de blogposts van Ace & Tate!

Meer inspiratie

Ook Ace & Tate laat zien dat eigen medewerkers belangrijk zijn bij de realisering van circulair ondernemen. En ook de samenwerking met ketenpartners en andere bedrijven: laat zien dat je op weg bent en vraag daarbij anderen om je te helpen.

Startcirculair ondersteunt bedrijven en organisaties die meer willen weten van Circulaire Economie – om vervolgens zelf aan de slag te gaan met circulair ondernemen. Dat doen we met informatieinspiratie en workshops en met advies (waaronder financieel advies).

Heb je een vraag, wil je meer informatie of wil je een afspraak maken? Laat het ons weten: E info@startcirculair.nl | M +31 6 200 11 5 11

  

10 juli 2019