Nu leerling, morgen circulair ondernemer

//Nu leerling, morgen circulair ondernemer

Blogartikel van Nanouk Jansen, inspirator en onderwijsspecialist 

Waarom zou onderwijs een bijdrage kunnen leveren aan bedrijven en organisaties die circulair willen ondernemen? Wat levert een samenwerking met een school op?

De komende jaren zullen bedrijven en organisaties grootschalig aan de slag gaan met, wat heet, Circulaire Economie. Een manier van produceren en organiseren zonder nieuwe grondstoffen of materiaal, met zo min mogelijk energie en… graag zo sociaal mogelijk.
Volgens mij ligt hier een geweldige kans – voor scholen én voor bedrijven en organisaties!

Leerlingen en studenten van vandaag zijn de ondernemers van de toekomst, zij gaan straks bestaande bedrijven ‘overnemen’ of nieuwe bedrijven opzetten. Zaak dat zij nu alvast leren over de circulaire economie en daar zo mogelijk al mee gaan werken, leren wat circulair ondernemen inhoudt. In toenemende mate zijn scholen bezig met leerlingen te bekwamen in circulair ondernemen – en diverse scholen ondersteunen organisaties bij hun transitie naar circulair ondernemen.

Leren in de praktijk

Dat ‘leren over circulair ondernemen’ kan het beste in de praktijk. Leerlingen kunnen vanuit een creatief uitgangspunt een bedrijf helpen na te denken over de mogelijkheden van circulair worden. Tieners zijn, zogezegd, nog niet gebonden aan budgetten of bestaande systemen: out-of-the-box denken en handelen is belangrijk voor innovatie en voor verandering. Leerlingen kijken vanuit een heel andere invalshoek naar jouw bedrijf en zien vaak sneller hoe iets anders of beter kan!

Leerlingen veranderen jouw organisatie

Weet dat vele manieren van recyclen nog niet zijn uitgevonden, van daaruit kunnen leerlingen ook met een heel nieuw perspectief komen. Het mooiste is als er een vraagstuk uit het bedrijfsleven of een organisatie komt, waarmee leerlingen mee aan de slag kunnen. Zo werken de 100 technasia al samen met bedrijven.

In samenwerking met bedrijven kan een vraag rond circulair ondernemen worden geformuleerd waarmee leerlingen aan de slag moeten. Van een kringloopanalyse (waar is die nu al, waar nog niet en wat is mogelijk) naar een vraag om de bedrijfsvoering circulair te organiseren. Of een uitgebreid onderzoek op technisch vlak of een productinnovatie. Weet dat leerlingen in de oplossing van een vraagstuk ondersteund worden door docenten en veelal ook door externe experts (bijvoorbeeld van een regionale hogeschool of universiteit)!

Profileer je!

Ook vanuit maatschappelijk oogpunt is het voor bedrijven en organisaties aantrekkelijk om met scholen samen te werken en betrokkenheid bij het onderwijs te tonen. Daarnaast kan een bedrijf of organisatie zich profileren, zeker in de eigen regio. Denk aan aandacht op social media, artikelen in de regionale media, enz.

Matchmaking

Hoe komt een bedrijf of organisatie (denk aan sportvereniging, gemeente, zorginstelling, hotel) zover dat zij een circulair vraagstuk formuleren én een school vinden voor de oplossing van het vraagstuk? StartCirculair wil in deze matchmaking graag een rol spelen. Ik zou zeggen: kom maar op!

Belangstelling? Laat het me weten: nanouk@startcirculair.nl

Zie hier voor meer informatie over onderwijs & circulaire economie.

3 mei 2019