Als konijn in de koplampen?

//Als konijn in de koplampen?

Blogartikel van Rob Boerée

Het is veel en het zijn er veel – 233 pagina’s maar liefst telt het Klimaatakkoord en het aantal afspraken en voornemens is ontelbaar. Onmogelijk om dat in de krant handig samen te vatten, tenzij het de Telegraaf is natuurlijk…

De meer serieuze kranten wijdden er vanaf 21 december vorig jaar meerdere edities en pagina`s aan om te duiden wat dit akkoord nu eigenlijk behelst. En of het gaat helpen de CO2-uitstoot in Nederland in 2030 met tenminste 49% terug te dringen.

Later dit jaar zullen de Rijksrekenmeesters ons dat wel vertellen. En als het niet genoeg blijkt te zijn, dan bedenken de makers van het akkoord wel extra maatregelen. Althans zo lees ik dat op diverse plekken in het akkoord. Sterker nog, iedereen wil wel meehelpen om in Europa het reductiedoel van CO2 op -55% te zetten.

En eigenlijk word ik daar wel blij van. Tegen mijn eigen verwachting in eigenlijk. Want werd het publieke debat na de publicatie van het akkoord niet wat guur? De burger moest bloeden en de industrie deed niks. Rechts Nederland verklaarde zich tegen alsook de milieuorganisaties en de FNV. Bien étonnés de se trouver ensemble, n’est ce pas?

Dus onder de kerstboom maar wat anders gaan lezen dan dit document. Maar dan is er het nieuwe jaar, je hebt goede voornemens, je wilt een gefundeerde mening hebben, dus heb ik het helemaal gelezen. En ik zou zeggen, uitvoeren dat akkoord!

Als alle partijen die hebben meegedaan, en dat zijn er ook veel, zichzelf serieus nemen, dan willen ze hun afspraken nakomen. En dan kopen we vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe, emissieloze voertuigen, dan zijn er 1,5 miljoen huizen van het aardgas af, dan is zonne-elektriciteit zeer goedkoop, en dan hebben we heel veel windturbines, vooral in collectief bezit. En een bloeiende duurzame energiesector. Enzovoort en zo verder. En dat verzin ik niet zelf, dat staat in het akkoord.

Zal het zo gaan? Ik hoop het van harte, maar gerust ben ik er niet op. Pas als er een serieuze CO2-prijs/heffing is, de woningcorporaties weer de financiële ruimte krijgen om serieus te investeren in hun bezit, de kilometerheffing wordt ingevoerd, en regelgeving die de ontsnappingsmogelijkheden van de particuliere woningbezitter beperkt, dan kan het wat worden.
Én als de potenties van de circulaire economie om onze CO2-voetafdruk te verkleinen volledig worden gebruikt. Zie hier onze analyse van het Klimaatakkoord!

Maar dan nog. Het gaat om een maatschappelijke transitie die een ieder raakt. De politiek zal daarin zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en niet als een konijn in de koplampen van het publieke debat moeten gaan staren. Want dan word je overreden en gebeurt er niks meer…

10 januari 2019