Pippi Langkous als inspiratie

//Pippi Langkous als inspiratie

En daar sta je dan in Stockholm. Beetje trots te wezen op de Nederlandse bedrijven die tijdens internationaal congres over circulair ondernemen aan Zweden laten zien hoe het bij ons staat met de circulaire economie. En met plezier op het podium je jasje uittrekken om de voering met UN Sustainable Development Goals te showen. Van dat mooie, duurzame pak dat Dutch Spirit voor mij heeft gemaakt.

Met trots zaken doen

Ik was daar op uitnodiging van de Nederlandse ambassade, die er veel werk van maakt om het Nederlandse bedrijfsleven aldaar te promoten. En dus ook de innovatieve bedrijven, de koplopers op het vlak van circulair ondernemen. Want daar gaat het natuurlijk wel over: voorop lopen, risico nemen, nieuwe aanpakken uit proberen. En dat spreekt aan. Bedrijven die met trots vertellen over de nieuwe ontwikkelingen, over nieuwe markten die door de symbiose van duurzaamheid en innovatie ontstaan.

Zo trots, dat ze de Zweedse minister van Financiën rechtstreeks, en publique, uitnodigen om samen koffie te drinken en zaken te doen. Daarvoor zijn we Nederlanders, niet toch!? Die ook altijd van zichzelf vinden dat het niet hard genoeg gaat, dat andere landen verder zijn.

Ambitie realiseren door samenwerking

En laat dat laatste nu eens niet het geval zijn. Samen met de Finnen, die daar ook waren, lopen we in Europa voorop. Wij hebben een Grondstoffenakkoord, wij hebben inmiddels 5 transitie-agenda’s, wij hebben inmiddels zo’n beetje iedereen die ertoe doet aan die agenda’s verbonden.

Voor ons misschien heel gewoon, het gezamenlijk opstellen en uitwerken van deze agenda’s. Daarvoor voorzitters benoemen afkomstig uit alle relevante geledingen. Van bedrijfsleven tot ngo.

Maar het is niet gewoon, zo bleek mij. De samenwerking die ten grondslag ligt aan onze ambitie om in 2050 volledig circulair te zijn, de vele mensen die dat dragen, de nadrukkelijke wens om dit een maatschappelijke opgave te maken, en het door die samenleving te laten ontwikkelen, wordt als nieuw ervaren. Misschien wel de enige manier waarop het kan lukken.

Denken in ketens

Want we staan nog maar aan het begin van de transitie naar de circulaire economie. Die technologisch van aard zal zijn, maar vooral ook sociaal. Lineair organiseren levert geen circulaire diensten en producten op. Circulaire bedrijven hebben iets anders nodig dan traditionele, recht-toe-rechtaan financiering en kredietverlening. Circulair betekent denken in ketens, afhankelijkheid van de ketens, vooral ook voor de consument en dus de burger. Want delen, product-als-dienst, zal heel belangrijk worden in de nieuwe economie. En dat komt niet tot stand door vanuit blauwdrukken, masterplannen en roadmaps te denken. Of door te wachten op routes die door de overheid zijn uitgestippeld. Dat gaat allemaal niet werken.

Laat het gebeuren

Wat wel werkt, is visie, ambitie en het smeden van allianties om die te realiseren. En het ook laten gebeuren. Want de beelden die we nu hebben over de circulaire economie in 2030 en daarna, zullen gewoon niet kloppen. Het zal iets anders zijn, met innovaties die we nog niet kunnen bevroeden. Als we maar zorgen dat we hier met open vizier ingaan, als we ons maar realiseren dat het hier over economisch handelen gaat, over marktkansen, dat het zal gaan met vallen en opstaan. Of zoals Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen, het zegt: “We zijn prutsenderwijs de transitie aan het realiseren.”

En daar sta je dan in Stockholm. Te verbazen dat de Zweden minder ver zijn dan wij. Land van Pippi Langkous nota bene die de hele wereld op zijn kop zette. Die buiten de lijntjes kleurde. En die zei: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

Rob Boerée, inspirator bij StartCirculair

Meer weten over Circulaire Economie? Kijk dan bij Inspiratie voor GRATIS whitepaper en voor een (incompany) inspiratiesessie bij jouw bedrijf of organisatie. Of start meteen met circulair ondernemen en organiseren – met een workshop van StartCirculair.

8 juni 2018