Circulaire zilveren knoop

//Circulaire zilveren knoop

Bas en ik houden van koplopers: bedrijven die creatief zijn, die hun nek uitsteken omdat circulair ondernemen hun toekomst is. Op onze website laten we die graag zien en we vertellen er graag over in onze inspiratiesessies en workshops.

De ondernemers zelf kunnen dat natuurlijk het best, ze inspireren anderen ook graag, maar het is niet waar ze hun geld mee willen verdienen. Dat willen ze met hun eigen bedrijf. Bas en ik nemen die inspiratierol graag van hen over en willen daarbij ook echt weten waar we het over hebben. Wie zit er achter dat circulaire product, wat drijft hen? Waar zien ze hun kansen, wat zijn de obstakels? Voor zover dat kan willen we aan den lijve voelen wat circulair ondernemen is. Deze week zelfs letterlijk!

Mooi en circulair

Wij hebben namelijk een pak van DutchSpirit aangeschaft. Duurzaam kledingmerk voor een betere wereld. Omdat we van mooie kleding houden, omdat we niet alleen erover willen vertellen maar ook zelf duurzaam willen ondernemen. En omdat het zo leuk is om op het podium mijn jasje uit te doen en te laten zien dat de voering bedrukt is met de Sustainable Development Goals. En te vertellen over al die duurzame details die dit pak niet alleen mooi maken, maar ook circulair. Met een stoel van Gispen kan dat natuurlijk ook, maar dat is nogal een gesjouw…

Passend verdienmodel

Terwijl Désiré Molenaar, de kleermaker, enthousiast de maten opnam, vertelde directeur Erik Toenhake even gepassioneerd over de ontwikkeling van zijn bedrijf. Waar hij trots op is, en toekomst in ziet. En niet onder stoelen of banken steekt dat de weg naar een goed renderend, circulair bedrijf tijd kost en een passend verdienmodel vereist.

Bij DutchSpirit kun je het pak kopen met statiegeld of je kunt het leasen. Mocht je van het pak genoeg krijgen (kleine kans!) of als het vanwege het vele dragen helemaal versleten is, dan lever je het weer in. DutchSpirit zorgt er dan voor dat het verantwoord gerecycled wordt.

Bij leasen blijft DS eigenaar en betaal je een maandelijks bedrag. Een constructie die in het circulaire domein nogal populair is. Van bezit naar gebruik. Maar die in vergelijking tot koop slechts geleidelijk aan geld in het bedrijfslaatje brengt. Wat investeren en innoveren in de start- en groeifase van het bedrijf lastig maakt. Dus heb je een financier nodig die dat snapt en ook bereid is zijn nek uit te steken. En daarnaast ketenpartners die daaraan willen meewerken. En klanten natuurlijk, veel klanten.

Launching customer

Aan de slag gaan met circulair ondernemen kan dus ook betekenen dat je andere partijen het mogelijk maakt circulariteit in de praktijk te brengen. Doordat jij met jouw bedrijf optreedt als bijvoorbeeld launching customer en daarmee afzet en omzet bij de ander creëert.

Circulaire blikvanger

En als je dan je de maat laat nemen, door de stalen (wol. katoen, linnen) bladert, de kleur van de voering uitzoekt, de vorm van de revers bepaalt – maak het pak dan af met de zilveren knoop van DutchSpirit. Gemaakt van fairtrade zilver, gewonnen uit recycling van rontgenfoto’s. Zoals ze zelf zeggen: een blikvanger aan de rechtermouw. Ik trek het pak aan tijdens onze inspiratiesessies in binnen- en buitenland (zie hier) en zwaai opzichtig met mijn rechterarm: ‘Zie een…?!’ Circulair is ook mooi! Maar daar moest een paar weken op wachten. Kwaliteit kost tijd en dat geldt ook voor de circulaire economie.

Rob Boerée, inspirator Circulaire Economie

Zie hier meer informatie over DutchSpirit.
Meer weten over Circulaire Economie? Kijk dan bij Inspiratie voor GRATIS whitepaper en voor een (incompany) inspiratiesessie bij jouw bedrijf of organisatie. Of start meteen met circulair ondernemen en organiseren – met een workshop van StartCirculair.

 

28 maart 2018